Reisverslag weekje Friesland – Be More Unicorn

Bravoure 34 Cabrio

Een volle week varen op de Friese meren, wat een avontuur was dit. We hadden beide nog weinig ervaring op wat zeilavonturen na. Maar zelf een boot besturen was wel even andere koek. Nooit hadden we gedacht dat we een boot als de Bravoure Cabrio zelf zouden mogen besturen zonder vaarbewijs. Ook hadden we nooit kunnen bedenken dat deze boot van ruim 10 meter zo makkelijk te besturen was zonder enige ervaring. We voeren letterlijk zo weg met deze luxe boot! Want luxe is deze boot zeker, zo zit er een mooie keuken met oven in, is er een douche aan boord en heb je zowel binnen als boven een heerlijke plek om te zitten.

Vanuit de Drait kregen we tijdens de incheck om 15:00 een goede uitleg en na een uitgebreide proefvaart kon ons avontuur beginnen. De Drait had een mooie route uitgestippeld die precies te volbrengen is in een week en om 17:00 uur vertrokken we richting Grou. De eerste meters waren doodeng, we bestuurden nu gewoon zelf zo’n grote boot, maar het voelde al snel heel vertrouwd. Nadat we de laatste regen achter ons lieten waren we binnen 2 uur in Grou. Het aanmeren vonden we wel even spannend de eerste keer. Maar door rustig te blijven en goed samen te kijken lagen we binnen enkele minuten in een box met wat hulp van lieve mensen op de kant. Toch wel fijn om te zien dat mensen allemaal bereid zijn om anderen te helpen. We hadden nog geen idee hoe het allemaal werkte in een jachthaven en er ging dus een hele wereld voor ons open toen de havenmeester met zijn pinapparaat bij onze boot stond. We betaalden 16 euro en mochten voor dat bedrag een nacht verblijven in de jachthaven van Grou inclusief stroom en uiteraard wifi. Grou was meteen een goede start: een knus dorpje met leuke terrasjes en vooral Het Theehuis vonden we erg leuk voor een kopje koffie!

Er ging een wereld voor ons open

Joost & Viora

De volgende ochtend was het tijd om door te varen naar Sneek. Het wegvaren ging veel soepeler dan we gedacht hadden want ook dit vonden we natuurlijk wel weer even spannend. Vandaag hadden we voor het eerst te maken met bruggen. We checkten nog even in ons handboek, dat standaard in elke boot ligt, wat alle stoplichten betekenen en hadden al snel door dat we vooral moesten letten op de rood-groene signalen: de brug gaat open, je mag richting de brug varen. Bij de eerste brug was het even spannend maar Joost stuurde de boot als een volleerde schipper er doorheen en had daarna de smaak goed te pakken. Eenmaal aangekomen in Sneek konden we midden in de stad liggen. Hier hoefden we dus niet in een box aan te meren maar konden we langszij liggen. Dat meert net iets makkelijker aan en middenin de stad overnachten is stukken gezelliger dan in een passantenhaven net buiten de stad!

Waterpoort – Sneek

Het weer in Sneek was niet al te best maar dat mocht de pret niet drukken. Het was net als in Grou, gezellig druk op de terrasjes en vooral de Waterpoort van Sneek is een echte bezienswaardigheid.

Op dag 3 ging onze tocht richting Workum. Elke keer zeiden we tegen elkaar ‘Friesland is echt mooi he?’ We zagen onderweg zoveel eendenkuikentjes en weidevogels. Het voelt heerlijk om zo midden in de natuur te varen en de rust te ervaren, lunchen op plekjes met een oneindig uitzicht om vervolgens eind van de middag weer aan te leggen in een leuk knus stadje zoals Workum.

Op dag 4 voeren we richting Heeg waar we een heerlijke middag op het terras hadden bij ‘de Watersport’. Na drie dagen varen voelde het varen bij net als autorijden, alles gaat al bijna automatisch en bruggen en aanmeren zijn geen enkel probleem meer. Zolang je maar goed met z’n tweeën blijft communiceren en de taken goed verdeeld.

Onze favoriete stad was toch wel Lemmer waar we op dag 5 aankwamen, lekker levendig en je kon hier met de boot ook weer midden in het stadje liggen waardoor er van alles te zien was. Lemmer is de enige plek waar we bruggeld hebben moeten betalen maar ook dit was weer een ervaring. De brugwachter stond met zijn klompje klaar om de verschuldigde 7 euro in ontvangst te nemen. Vanuit Lemmer zijn we via Joure naar natuurgebied de D’alde Faenen gevaren, dit is echt een verborgen paradijs. Dit laagveengebied bestaat uit een zeer afwisselend landschap met veel meren, rietlanden, moeras en veel dieren. Echt een feestje om doorheen te varen als laatste stop voordat we weer in Drachten aankwamen.

Fryske Dùmkes

Ondanks de twee kilo extra door al het suikerbrood en Friese Dumkes hebben we onwijs genoten van deze vakantie. Friesland heeft ons hart gestolen en of we een vaarvakantie zouden aanraden? 100% ja!

Liefs,
Viora & Joost
@bemoreunicorn.nl

P.s.
Onze route was als volgt:
Dag 1: Drachten – Grou
Dag 2: Grou – Sneek (via Terherne)
Dag 3: Sneek – Workum (via Bolsward)
Dag 4: Workum – Heeg
Dag 5: Heeg- Lemmer (via Sloten)
Dag 6: Lemmer – Joure
Dag 7: Joure – D’alde Faenen